Ile kosztuje kilogram twojego auta

- Jaki ładny sweterek! Ciekawe, ile ważył? - pyta z niewinną miną pewna pani inną panią... No tak, żyjemy w czasach, gdy na wagę kupuje się nie tylko pomidory, jabłka czy cukierki, ale także odzież oraz towary, po których takiej formy dystrybucji absolutnie byśmy się nie spodziewali, na przykład garnki, ręczniki, talerze. Niedawno Warszawska Kolej Dojazdowa sprzedała na wagę dwa pociągi. Cena wyjściowa wynosiła 70 groszy za kilogram, ostatecznie udało się uzyskać złotówkę za kilo. Obydwa składy zostaną pocięte na złom. Hm... A co by było, gdyby w ten sposób sprzedawano też nowe samochody? Czy zastanawialiście się kiedykolwiek, ile kosztuje kilogram waszego auta?

Zdjęcie

. /poboczem.pl
.
/poboczem.pl

Spróbowaliśmy to policzyć. Wzięliśmy pod uwagę 11 modeli różnych marek i segmentów. Podstawowe wersje z najsłabszymi silnikami i najuboższym wyposażeniem, czyli pojazdy, które kryją się pod często wykorzystywanym w reklamach określeniem "ceny już od...". Wspomniane ceny (nie uwzględnialiśmy żadnych aktualnie obowiązujących promocji, rabatów itp.) podzieliliśmy następnie przez masę własną poszczególnych aut, uzyskując jednostkową cenę kilograma.

Przy takim przeliczniku najdroższym samochodem w naszym zestawieniu okazał się Mercedes klasy S 350 BlueTec 258 KM, który waży 1955 kg, a kosztuje 371 500 zł Za każdy kilogram tej luksusowej limuzyny ("w automacie" i w "dieslu") polski klient płaci aż 190 zł. Nieźle, nieprawdaż?

Reklama

Na drugim miejscu znalazł się inny pojazd z wysokiej półki, czyli Audi A6 Limousine 1.8 TFSI 190 KM 6M. Jego masa wynosi 1610 kg, a cena 180 800 zł. Wychodzi 112,3 zł za kilogram.

Za Audi uplasował się potężny SUV Jeep Grand Cherokee Limited 3.0 V6 CRD 250 KM. Jest ciężki (2403 kg) i drogi (245 000 zł). Cena za kilogram: 102 zł.

Kolejne miejsca zajęły:

- sportowy roadster Mazda MX-5 2.0 160 KM 6MT SkyENERGY: 92,2 zł/kg (89 900 zł, 975 kg);

- kompaktowy SUV Nissan Qashqai 1.2 DIG-T 115 KM Visia: 58 zł/kg (76 500 zł, 1318 kg);

- nowa Skoda Superb 1.4 TSI 125 KM 6M Active (liftback): 57,8 zł/kg (79 500 zł, 1375 kg);

- Volkswagen Golf 1.2 TSI 85 KM 5M Start (pięciodrzwiowy): 52,2 zł/kg (64 120 zł, 1229 kg);

- miejski crossover Renault Captur TCe 90 Energy 90 KM Life: 50,3 zł/kg (55 400 zł, 1101 kg);

- przedstawiciel segmentu B, Peugeot 208 1.2 Pure Tech 82 KM Active (pięciodrzwiowy): 48,4 zł/kg (52 900 zł, 1093 kg);

- mały SUV, Fiat 500X 1.6 E-Torq 110 KM POP: 45,4 zł/kg (59 900 zł, 1320 kg).

Stawkę zamyka miejski maluch, Hyundai i10 1.0 67 KM Access: 40,5 zł/kg (37 800 zł, 933 kg).

Jak widać, obyło się bez większych zaskoczeń. Na ogół wyżej pozycjonowane samochody są też, przy zastosowaniu wskaźnika cena/waga, droższe. Pewną niespodzianką może być jedynie to, że kilogram Skody Superb jest nieco tańszy od kilograma Nissana Qashqai, a reprezentująca modny segment nowość Fiata wypada taniej od obecnego od dłuższego czasu na rynku, znacznie mniej spektakularnego miejskiego Peugeota.

Kilogram samochodu kosztuje więcej niż kilogram szlachetnej ryby czy wysokiej jakości wołowiny. Relatywnie i tak jednak dużo droższe bywają różnego rodzaju akcesoria i części.

- Zgubiłem kiedyś panel fabrycznego radia Forda Focusa, pierwszej generacji. Musiałem dokupić nowy. Kosztował bodaj 350 zł - wspomina jeden ze znajomych. - Drobny kawałek zwykłego plastiku, bez żadnych metalowych styków, skomplikowanych elementów. Z ciekawości sprawdziłem, ile to-to waży. Okazało się, że gdybym kupował takie panele na wagę, kilogram kosztowałby kilka tysięcy złotych!      

Artykuł pochodzi z kategorii: Naszym zdaniem

poboczem.pl

Reklama

Reklama

Skomentuj artykuł: Ile kosztuje kilogram twojego auta

Wyróżnij ten komentarz spośród pozostałych, niech zobaczą go wszyscy!

Aby wyróżnić ten komentarz

wyślij SMS o treści KOLOR na numer

7271

I wpisz otrzymany kod w polu poniżej

Ok

Koszt całkowity SMS 2,46 PLN Nota prawna O co chodzi z wyróżnieniem?

Wasze komentarze: 83,

przeczytane przez: 9856 osób Dodaj komentarz
przejdź do nawigacji
przejdź na początek strony