Kobieta jak używany samochód...

Feministki na całym świecie, ale nie tylko one, oburzają się na firmowaną przez Audi reklamę używanych samochodów. Uznały ją za wyjątkowo obrzydliwą i seksistowską. W Internecie pojawiły się liczne wpisy, wzywające do bojkotu słynnej, niemieckiej marki.

Zdjęcie

. /
.
/

W wyświetlanym w kinach w Chińskiej Republice Ludowej i obecnym w sieci spocie widzimy młodą parę podczas ceremonii ślubnej. Nagle do panny młodej podbiega jej przyszła teściowa. Nie zważając na protestującego ("co robisz?!") syna, energicznie ciągnie ją za nos, ucho, zagląda do ust. Świadkowie tej sceny są skonsternowani. Po chwili kobieta odchodzi, odwraca się i z uśmiechem pokazuje, że wszystko jest w porządku. Młodzi oddychają z ulgą, ale wtedy surowy wzrok teściowej pada na biust dziewczyny. Ta z przerażeniem krzyżuje ręce, zasłaniając dekolt. Na koniec na ekranie pojawia się czerwona limuzyna z czterema pierścieniami na masce, a widzowie dowiadują się, że "ważne decyzje muszą być podejmowane z rozwagą" i  tylko certyfikowane przez Audi auta z drugiej ręki zapewnią im spokój.

Kontrowersyjna reklama Audi w Chinach

Porównanie kobiety do używanego samochodu spowodowało, że Internet zawrzał. Serwis Weibo, chiński odpowiednik Twittera, w krótkim czasie opublikował setki komentarzy, których autorki i autorzy nie zostawiają suchej nitki na reklamie i jej twórcach. "Mój mąż planował zakup audi, ale po tym, co zobaczyłam, wiem, że nigdy się na to nie zgodzę" - napisała jedna z internautek. Niektórzy twierdzą, że krytykowana reklama stanowi dowód na lekceważący stosunek wielu zachodnich firm do chińskiego społeczeństwa. "Czy Audi pozwoliłoby sobie na pokazanie podobnego spotu w Europie czy w USA?" - pytają rozżaleni Chińczycy. "Twierdzicie, że reklama Audi nie dyskryminuje i nie obraża kobiet? A czy potraficie wyobrazić sobie sytuację odwrotną, gdyby to przyszły teść zaglądał w spodnie pana młodego, sprawdzając rozmiary tego, co one kryją?" - pisze ktoś inny. Słychać jednak również głosy, że scena, która tak oburzyła bywalców kin i internautów, dobrze oddaje miejscowe realia. "Moja matka dokładnie tak samo oglądała moją przyszłą żonę, jak krowę przed kupnem na targowisku" - wyznał pewien użytkownik Weibo.

Reklama

Cytat

Do masowego, komercyjnego wykorzystywania wizerunku kobiecego ciała zdążyliśmy się już przyzwyczaić, chociaż niektóre pomysły wydają się kompletnie absurdalne

Rzecznik Audi tłumaczy się, że jego firma nie ma z reklamą nic wspólnego, bowiem jest ona dziełem jej niezależnego partnera. A specjaliści od marketingu przypominają kontrowersyjny anons, rozpowszechniany w 2008 roku w prasie w Grecji i zachwalający używane samochody marki BMW. Zdjęciu ponętnej, zgrabnej modelki towarzyszył napis: "Wiesz przecież, że nie jesteś pierwszy..."

Nie od dziś wiadomo, że seks i wszelkie z nim skojarzenia należą do najskuteczniejszych narzędzi sprzedaży. Dotyczy to również branży samochodowej. Widzieliśmy niejedną reklamę sugerującą, że kupno określonego modelu auta wzmacnia męskość i pomaga w sercowo-łóżkowych podbojach. Wedle wspomnianego schematu, samochody dają radość z prowadzenia wozu wyłącznie facetom. Kobiety zazwyczaj występują w roli promiennych żon i troskliwych matek, szczęśliwych, że ich zaradny partner wybrał pojazd, zapewniający rodzinie wygodę oraz bezpieczeństwo. Owszem, niekiedy są przedstawiane jako wyzwolone, samodzielne kobiety sukcesu, ale i wtedy twórcy reklam podkreślają zewnętrzną atrakcyjność bohaterek spotu, pasującą do atrakcyjności samochodu.

Do masowego, komercyjnego wykorzystywania wizerunku kobiecego ciała zdążyliśmy się już przyzwyczaić, chociaż niektóre pomysły wydają się kompletnie absurdalne. Czy widok wdzięczącej się na plakacie lub w kalendarzu półnagiej piękności z kluczem francuskim w dłoni, pozującej na tle wyważarki do kół albo wygładzającej szlifierką szpachlę na błotniku zachęci kogokolwiek do uzupełnienia wyposażenia swojego warsztatu?              

Artykuł pochodzi z kategorii: Naszym zdaniem

Reklama

Reklama

Skomentuj artykuł: Kobieta jak używany samochód...

Wyróżnij ten komentarz spośród pozostałych, niech zobaczą go wszyscy!

Aby wyróżnić ten komentarz

wyślij SMS o treści KOLOR na numer

7271

I wpisz otrzymany kod w polu poniżej

Ok

Koszt całkowity SMS 2,46 PLN Nota prawna O co chodzi z wyróżnieniem?

Wasze komentarze: 137,

przeczytane przez: 6356 osób Dodaj komentarz
przejdź do nawigacji
przejdź na początek strony