Nowy kodeks drogowy to bubel?

Co w stolicy na Wiejskiej robią wybrani w wolnych wyborach przedstawiciele narodu? Wiecie? My wiemy. Nudzą się! Ciągłe kłótnie i spory potrafią sprzykrzyć się nawet im, więc co jakiś czas jeden z panów parlamentarzystów wpadnie na pomysł, by zająć się czymś konkretnym...

Zdjęcie

Kliknij
/poboczem.pl
A to wybuduje sąsiadom dworzec, a to o 20 km przesunie obwodnicę, by nie zasłaniała mu widoku z okna... Tym razem, postanowiono, że trzeba zająć się prawem o ruchu drogowym.

Zmian jest raczej niewiele, ale możecie być pewni, że po 17 kwietnia, kiedy to nowe przepisy zaczną obowiązywać, na pewno będzie weselej.

Reklama

Największą nowością jest konieczność jazdy na światłach mijania przez cały rok. Pisaliśmy o tym nie raz, wiemy, że zdania użytkowników czterech kółek są w tej kwestii mocno podzielone.

Z punktu widzenia bezpieczeństwa pomysł jest słuszny. Już dzisiaj czekamy jednak na pierwsze protesty ekologów, którzy najpewniej poprzywiązują się do ciężarówek. Wzrost emisji szkodliwych substancji zabije, być może, parę przydrożnych krzaków, mamy jednak nadzieję że uratuje też kilkadziesiąt istnień ludzkich, które co roku giną w wypadkach spowodowanych słabą widocznością.

Na światłach od 17 kwietnia!

Od 17 kwietnia kierowcy muszą jeździć na światłach mijania przez cały rok - obowiązek ten wynika ze znowelizowanej ustawy Prawo o ruchu drogowym. czytaj więcej

Zdecydowanie bardziej godny uwagi jest jednak inny, wchodzący w życie przepis. Dotyczy on jazdy w tunelach. Ministerstwo Transportu uznało (całkiem słusznie), że jazda w tunelu to ryzykowny sport. Wprowadzono więc rozwiązanie mające na celu natychmiastową poprawę bezpieczeństwa. Jak to często w Polsce bywa, idee były słuszne, wyszło jak zwykle...

Nowa ustawa przewiduje, że w tunelach o długości powyżej 500 metrów odległość pomiędzy będącymi w ruchu pojazdami wynosić ma, co najmniej, 50 metrów. Pomijając fakt, na jakiej podstawie kierujący określić ma, czy od poprzedzającego pojazdu dzieli go 52 czy może już tylko 48 metrów, przepis ten wydaje się być niedorzecznym z jeszcze jednego powodu. Z prostego rachunku wynika, że na jednym pasie 500 metrowego tunelu będzie się mogło w danej chwili znajdować maksymalnie 10 pojazdów (nie uwzględniając nawet średniej długości samochodu). O tym, że przed wjazdem do takiego tunelu tworzyć się będą gigantyczne korki, nikogo nie trzeba chyba przekonywać.

Polak wie najlepiej, co dla niego dobre?

Wprowadzenie obowiązku całorocznej jazdy na światłach mijania to bardzo kontrowersyjny temat. czytaj więcej

To jeszcze nic. Gorzej, jeśli korek zastanie nas już w tunelu. Zgodnie z nowymi przepisami, nie będziemy mogli podjechać do poprzedzającego nas pojazdu na bliżej, niż 5 metrów. Być może jest to rozsądne z punktu widzenia ewentualnej ewakuacji, a już na pewno ograniczy do minimum ilość stłuczek, ale przepustowość danej drogi stanie się automatycznie żenująco niska.

Na szczęście, nie ma się czym przejmować. Będzie to kolejny martwy przepis, o czym poinformowało dzisiaj samo Ministerstwo Transportu...

Gdy o planach nowelizacji dowiedziała się opinia publiczna, użytkownicy korzystający z Wisłostrady zasypali posłów i urzędników tysiącami emaili wytykając wątpliwą jakość tego typu rozwiązań. Udało się. Nowe przepisy dotyczyć mają jedynie tuneli znajdujących się poza obszarem zabudowanym, a już na pewno nie będą dotyczyły tego na Wisłostradzie.

Zdjęcie

Kliknij
/poboczem.pl
Tuneli o długości ponad pół kilometra, znajdujących się poza obszarem zabudowanym mamy w Polsce jeszcze mniej, niż mądrych polityków, a z tego co nam wiadomo, nie planujemy też przekopywania się do Szwecji ani borowania Tatr. Zresztą, nawet jeśli by tak było, to biorąc pod uwagę tempo, z jakim posuwają się prace ziemne przy budowie warszawskiego metra, nagły "wysyp" nowych, raczej nam nie grozi.

O co, więc w tym wszystkim chodzi? Tego nie wiedzą chyba nawet sami twórcy nowej ustawy.

Póki co, najbardziej będzie się ona dawać we znaki kandydatom na kierowców. Wiadomo, że każda, nawet najgłupsza, zmiana pociąga za sobą zmianę pytań w testach na prawo jazdy...

Artykuł pochodzi z kategorii: Naszym zdaniem

poboczem.pl

Reklama

Reklama

Skomentuj artykuł: Nowy kodeks drogowy to bubel?

Twój komentarz może być pierwszy

Piszesz jako Gość

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.
przejdź do nawigacji
przejdź na początek strony