Polska to dziwny kraj. Stojak rowerowy nie zawsze jest stojakiem rowerowym

Wciąż nie brakuje ludzi przekonanych, że białe jest białe, czarne czarne, a pewne sprawy jasne jak słońce. Biedacy mają ciężkie życie, bowiem ich logika nader często przegrywa z logiką urzędników czy, szerzej - reprezentantów państwa. A to musi prowadzić do bolesnych rozczarowań, szkodliwej dla procesów trawiennych frustracji i podnoszącej ciśnienie irytacji.

Zdjęcie

Jeżeli stojak rowerowy stoi tuż przy skrzyżowaniu, zmienia się w "urządzenie bezpieczeństwa ruchu drogowego" /poboczem.pl
Jeżeli stojak rowerowy stoi tuż przy skrzyżowaniu, zmienia się w "urządzenie bezpieczeństwa ruchu drogowego"
/poboczem.pl

Zdjęcie

Nie. To również nie jest stojak rowerowy /poboczem.pl
Nie. To również nie jest stojak rowerowy
/poboczem.pl

Ofiarą nadmiernej ufności w sens porządku, wedle którego został urządzony nasz świat, padł również jeden z mieszkańców Krakowa. Zauważył on mianowicie, że lokalny Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu instaluje w pobliżu skrzyżowań, w odległości mniejszej niż 10 metrów od przejść dla pieszych, stojaki rowerowe. Zdaniem naszego czytelnika skłania w ten sposób obywateli do łamania prawa, gdyż zabrania ono parkowania w takich miejscach pojazdów, czyli, w świetle przepisów ruchu drogowego, także rowerów. Każdy cyklista, który skuszony obecnością stojaka postanowi pozostawić w nim rower, naraża się zatem na mandat.

Pan Mariusz, autor korespondencji, mógł wzruszyć ramionami, uznać, że mamy do czynienia z jeszcze jednym absurdem, jakich wokół nas wiele i zapomnieć o sprawie. Nie leży to jednak w jego naturze. Dlatego wysłał do Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Krakowie pismo z pytaniem, czy postępowanie zarządcy dróg jest zgodne z prawem? Wyraził przy tym opinię, że nie jest, a więc należałoby owego zarządcę, czyli ZIKiT, ukarać. Okazało się, że jest w tzw. mylnym błędzie.

Reklama

W odpowiedzi, podpisanej przez aspiranta Witolda Midrę (z upoważnienia naczelnika WRD KMP w Krakowie) czytamy bowiem co następuje: "W nawiązaniu do prowadzonej korespondencji informuję, że z wyjaśnień uzyskanych od przedstawicieli Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie wynika, iż elementy metalowe (rurki metalowe) ustawione w rejonie skrzyżowań bądź przejść dla pieszych to urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Są przeznaczone do mocowania oznakowania U-3 oraz spełniają rolę uniemożliwienia parkowania samochodów. Jak już wcześniej pisałem nie są oznakowane znakami drogowymi jako miejsca przeznaczone do parkowania pojazdów. Natomiast rowery pozostawiane i unieruchamiane są w różnych miejscach na drodze np. przy podstawach znaków drogowych, barierkach czy innych elementach infrastruktury drogowej. Mając na uwadze powyższe brak jest podstaw do ukarania zarządcy drogi."

Jak to powiedział klasyk? "Nikt nie wmówi nam, że czarne jest czarne, a białe białe". Stojak rowerowy nie zawsze jest stojakiem rowerowym. Jeżeli stoi tuż przy skrzyżowaniu, zmienia się w "urządzenie bezpieczeństwa ruchu drogowego", które "spełnia rolę uniemożliwienia". W tej sytuacji nasz czytelnik wzywa ZIKiT, by wyraźnie oznakował owe utrudniacze parkowania, zamieszczając informacje, że wbrew pozorom nie są one stojakami na rowery. Tylko to może ustrzec rowerzystę, który, zmylony wyglądem wspomnianego ustrojstwa, zechciałby pozostawić przy nim swój pojazd, przed popełnieniem wykroczenia i związanymi z tym przykrymi konsekwencjami.

Przy okazji p. Mariusz opowiedział nam o innej swojej interwencji. Otóż kilka lat temu zaintrygowała go mapka ścieżek rowerowych w Krakowie. Wynikało z niej, że jedna z tras przez kilkaset metrów wiodła odcinkiem, na którym obowiązuje zakaz ruchu wszelkich pojazdów. Gdy poprosił o wyjaśnienia, dowiedział się, że na tym fragmencie drogi rowerowej z roweru należy... zsiąść i go prowadzić.

Cóż, jeszcze raz potwierdza się stara prawda, że logika urzędowa ma tyle wspólnego z klasyczną, co demokracja z demokracją socjalistyczną, a zwykłe krzesło z krzesłem elektrycznym. 

Zdjęcie

Zrzut ze strony zikit.krakow.pl.  Czyli to są "parkingi rowerowe" czy też jednak urządzenia bezpieczeństwa, bo już z lekka pogubiliśmy się... /
Zrzut ze strony zikit.krakow.pl. Czyli to są "parkingi rowerowe" czy też jednak urządzenia bezpieczeństwa, bo już z lekka pogubiliśmy się...
/

Komentarz do tej sprawy przysłał nam Michał Pyclik, starszy specjalista, zespół  organizacji  Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie.  Oto jego wyjaśnienie. 

"Stojaki w rejonie skrzyżowań montowane były aby poprawić bezpieczeństwo kierowców i pieszych. Chodziło o sytuacje w których samochody zaparkowane zbyt blisko skrzyżowania utrudniały widoczność. Wybrano urządzenia bezpieczeństwa ruchu rogowego w kształcie stojaka rowerowego a nie zwykłego słupka, aby dodatkowo pełnił on funkcję dla rowerzystów.

W związku z wątpliwościami zgłaszanymi przez 1 mieszkańca co do poprawności łączenia tych dwóch funkcji, ZIKiT postanowił nie promować tej dodatkowej funkcjonalności jaką jest funkcja stojaka rowerowego i pozostać przy podstawowym celu i funkcji jaką mają pełnić te urządzenia.

Dlatego też stopniowo eliminujemy z mapy parkingów rowerowych lokalizacje w rejonie skrzyżowań. Proces jest w toku, a mapa nie zawiera już części lokalizacji przy skrzyżowaniach.

Kwestia karania rowerzystów wykracza poza nasze kompetencje i jej nie komentujemy".  Michał Pyclik

Zdjęcie

Kolejny zrzut z ekranu zikit.krakow.pl. Mapa lokalizajcji "urządzeń bezpieczeństwa" z symbolem  roweru ;) /
Kolejny zrzut z ekranu zikit.krakow.pl. Mapa lokalizajcji "urządzeń bezpieczeństwa" z symbolem roweru ;)
/

 

Artykuł pochodzi z kategorii: Naszym zdaniem

poboczem.pl

Reklama

Reklama

Skomentuj artykuł: Polska to dziwny kraj. Stojak rowerowy nie zawsze jest stojakiem rowerowym

Wyróżnij ten komentarz spośród pozostałych, niech zobaczą go wszyscy!

Aby wyróżnić ten komentarz

wyślij SMS o treści KOLOR na numer

7271

I wpisz otrzymany kod w polu poniżej

Ok

Koszt całkowity SMS 2,46 PLN Nota prawna O co chodzi z wyróżnieniem?

Wasze komentarze: 55,

przeczytane przez: 82 osoby Dodaj komentarz
przejdź do nawigacji
przejdź na początek strony