Telefon podsłucha twoje auto. I powie, co mu dolega!

Tempo rozwoju nowoczesnych technologii jest dziś imponujące, a bez wychodzenia z domu można dziś załatwić niemalże wszystko - postęp dotyczy w zasadzie każdej dziedziny życia w tym motoryzacji.

Zdjęcie

/
/

Na ciekawy pomysł wpadli ostatnio przedstawiciele Skody. Czesi testują właśnie nową aplikację na smartfony, która pomóc ma w diagnostyce pojazdów. Nie chodzi wcale o to, by telefon, łącząc się z pojazdem, zapisywał ewentualne usterki odnotowane w systemie diagnostycznym auta. Firma z Mlada Boleslav poszła o krok dalej. Jej aplikacja ma być w stanie zidentyfikować potrzebę ewentualnej obsługi serwisowej analizując wydawane przez auto dźwięki!

Sam telefon pełnić ma więc funkcję testera diagnostycznego. Jego rola polega na zarejestrowaniu dźwięku, który aplikacja porównywać będzie z zapisanymi wzorcami. W przypadku jakichkolwiek rozbieżności aplikacja wykorzystuje algorytm, aby określić, jakie mogą być przyczyny odnotowanych różnic. Program uwzględnia różne parametry charakterystyczne dla danego modelu i analizuje profil jego użytkowania. Dzięki temu ułatwia pracę serwisantom, którzy przy użyciu smartfona czy tabletu mogą skorzystać z analizy dostępnej w aplikacji.

Reklama

Twórcy aplikacji twierdzą, że oprogramowanie jest w stanie rozpoznać dziesięć wzorców - z dokładnością do ponad 90 procent - dla komponentów takich jak: układ kierowniczy, sprężarka klimatyzacji, a nawet sprzęgła w skrzyni biegów DSG! Czesi chcą również rozbudować jej działanie o kolejne wzorce dźwięków.

Sound Analyser wykorzystuje algorytmy sieci neuronowych. Aplikacja najpierw konwertuje plik audio na spektrogram, który wizualnie przedstawia sygnały akustyczne. Korzystając ze sztucznej inteligencji, obraz ten jest następnie porównywany z zapisanymi wzorcami w celu zidentyfikowania odchyleń.

Zdjęcie

/
/

Aplikacja na smartfony była testowana w 14 krajach - w tym w Niemczech, Rosji, Austrii i Francji - od czerwca 2019 r. W projekcie pilotażowym wzięło udział łącznie 245 dealerów Skody, którzy odegrali ważną rolę w dostarczaniu nagrań dźwiękowych. Docelowo aplikacja korzystać może np. z połączenia internetowego dostępne w samochodach Skody, by - w razie potrzeby - umówić wizytę w serwisie bezpośrednio po wykryciu nieprawidłowości.

Artykuł pochodzi z kategorii: Naszym zdaniem

poboczem.pl

Reklama

Reklama

przejdź do nawigacji
przejdź na początek strony